ZORGzame ontwerpmethodes: onderzoek naar multisensoriële grenzen die intimiteit kunnen faciliteren en zo servicescapes in zorg verbeteren. (Onderzoek)

Zorgdiensten staan momenteel voor grote uitdagingen zoals het verbeteren van de gebruikservaringen zonder in te boeten op (economische) duurzaamheid. Er wordt momenteel echter heel weinig aandacht geschonken aan de wijze waarop we tastbare zorgomgevingen kunnen ontwerpen die resulteren in positieve en elegante gebruikersbeleving. Meer nog, soms kan architectuur zelfs zichtbare of onzichtbare beperkingen creëren voor gebruikers. Recent stelde Khullar (2017) dat er een hoge nood is aan verandering omdat "slechte ziekenhuisontwerpen ons zieker maken". Daarom wil deze studie ontwerpmethodes zoeken die Universal Designers in staat stelt om de kloof tussen beleving en ontwerpprincipes te overbruggen en belevingsgerichte, elegante ontwerpen kunnen maken. Kwalitatieve analyses en studies over multisensoriële "grenzen" die het gevoel van intimiteit en vertrouwen bij gebruikers versterken of respecteren zullen inzichten verwerven in multisensoriële architecturale grenzen die de beleving en wensen van intimiteit kunnen faciliteren en respecteren. Door middel van kwalitatieve studies en ontwerpend onderzoek in zeer extreme situaties (onderzoek met blinden in ziekenhuizen met complexe uitdagende context), hopen we om enerzijds de volledige schaal van multisensoriële architecturale grenzen voor intimiteit in kaart te brengen en daarnaast architecturale ontwerpmethodes te ontwikkelen die de duurzame servicescapes faciliteert. Deze resultaten kunnen dan vertaald worden naar andere dienstensectoren zoals het openbaar vervoer, cultuur, toerisme, gastvrijheid, ontspanning enz. en gebruikers. Op die manier zullen de inzichten toepasbaar zijn voor een diversiteit van architecturale functies en gebruikers.

01 oktober 2017 - 31 december 2021