Bibliotheek 2.0 (Onderwijs)

Met dit project ondersteunen we de studenten en staf om in de opleiding op een zelfstandige manier creatieve projecten te verwezenlijken en te experimenteren met technieken om virtueel alles te maken. We bieden de infrastructuur en ondersteuning om personal fabrication en digital manufacturing te integreren in verscheidene opleidingsonderdelen van de faculteiten Industriële Ingenieurswetenschappen, Architectuur en Kunst, en Wetenschappen. Hiervoor is de recent gestarte Makerspace op de campus Diepenbeek een uiterst geschikte opportuniteit en faciliteit om dit IOP project mee uit te bouwen. Het project waarbij de Makerspace werd uitgebouwd is een AUHL-project rond wetenschapspopularisering . De 5 Makerspace is een openbare ontmoetingsruimte in een inspirerende, multidisciplinaire technologische setting. Eenieder met een innovatief productidee kan hier terecht om een prototype te ontwikkelen en samenwerkingen op te zetten die tot de realisatie van het product kunnen leiden. De bedoeling is het opzetten van een opleidingsprogramma waarin het accent ligt op co-creatie, inventiviteit, creativiteit en een verdere voorbereiding op levenslang leren waarin deze typische maak-technieken ongetwijfeld een rol gaan spelen. Hiermee willen we (1) de drempelvrees weghalen bij de studenten die nu opgroeien in een tijdperk waar 'digital manufacturing' niet meer weg te denken is, (2) ondernemerschap stimuleren door te tonen dat het maken van producten binnen het bereik van iedereen ligt, (3) een actieve community opzetten waar men elkaar kan vinden en over de disciplines heen samenwerkingen kan opzetten en (4) basiswetenschappelijke kennis aanvullen met kennis opgedaan uit ervaring bij het concreet realiseren.

01 januari 2015 - 31 december 2016