Neuroprotectieve en neuroregeneratieve effecten van transplantatie van neurotrofisch versterkte dentale pulpa stamcellen na een ischemisch herseninfarct. (Onderzoek)

Een herseninfarct is een ernstige aandoening waarbij er verlies van de hersenfunctie is ten gevolge van een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen. Stamceltherapie wordt beschouwd als een veelbelovende potentiële therapie om neurologische schade en functioneel herstel te bevorderen. hDPSC zijn ideale stamcellen voor stamceltherapie, omdat zij vele paracriene factoren secreteren die de overleving van neurale cellen stimuleert en transplantatie van hDPSC in een muismodel voor herseninfarcten resulteerde in een beter functioneel herstel. Volgens onze hypothese is het positief effect van de hDPSC na een herseninfarct te wijten aan neuroprotectieve en neuroregeneratieve effecten te wijten en kan dit effect versterkt worden door neurotrofe versterking van de hDPSC. Deze studie geeft ons meer inzicht in het therapeutisch potentieel van de hDPSC en geeft ons belangrijke informatie voor de translatie naar een stamcelbehandeling voor deze aandoening.

01 oktober 2018 - 07 september 2019