Project R-10440

Titel

Innovatieve afschuifverbindingsmiddel voor gebruik in staal-betonliggers (Onderzoek)

Abstract

Staal-betonconstructies worden vaker in de bouw toegepast. Deze kunnen worden gebruikt in gebouwen, bruggen en vele andere soorten constructies. Eigenlijk wordt deze toename verklaard door een efficiënte en economische oplossing, vanwege het optimale gebruik van de materialen, waar beton aan de drukspanning bijdraagt en staal aan de trekspanning bijdraagt. De samenwerking van deze materialen is uiterst belangrijk om een composietgedrag te garanderen, daarom worden afschuifverbindingsmiddelen gebruikt. Om het gedrag van de afschuifverbindingsmiddelen te begrijpen en hun sterkte en ductiliteit te bepalen, geeft Eurocode 4 de richtlijnen voor het uitvoeren van experimentele push-out testen. Deze testen bevatten uit twee betonplaten verbonden aan een stalen profiel via stalen verbindingsmiddelen die onder afschuiving werken. Factoren zoals de druksterkte van het beton, de diameter van de wapeningsstaven, de geometrie en de treksterkte van de verbindingsmiddelen en de stalen profiel beïnvloeden de verbinding gedrag. Deze testen bevatten uit twee betonplaten verbonden aan een stalen profiel via stalen verbindingsmiddelen die onder afschuiving werken. Factoren zoals de druksterkte van het beton, de diameter van de wapeningsstaven, de geometrie en de treksterkte van de verbindingsmiddelen en de stalen profielen beïnvloeden de verbinding mechanische prestatie. Verschillende soorten van verbindingsmiddelen, die momenteel worden gebruikt, zijn: stiftdeuvels met kop, Uprofielen, Crestbond, Perfobond, T-Perfobond. Het is de bedoeling om een verbindingsmiddel te ontwikkelen met een hoge ductiliteit en sterkte, aangezien de huidige Perfobond een goede sterkte heeft maar lage vervormingscapaciteit. Aangezien er momenteel geen normen bestaat voor zo'n afschuifverbindingsmiddel, is het doel van dit onderzoek om een meer ductiel afschuifverbindingsmiddel te ontwikkelen door de parameters die de sterkte kunnen controleren. Een uitgebreid experimenteel programma en EEM numerieke modellen zullen uitvoeren worden. Na worden de geproduceerde resultaten gebruikt om een analytische formulering van de sterkte van afschuifverbindingsmiddel te bepalen.

Periode

01 april 2020 - 31 december 2024