Titel
Ho Chi Minh City branding over wandelbaarheid en kindvriendelijke
mobiliteit: Een vergelijkende studie tussen veldonderzoek en virtual
reality, over de impact van wandelbaarheid op city branding en
verkeersveiligheid (Onderzoek)
Abstract
Een verbeterde wandelbaarheid binnen een stedelijk gebied kan zowel toeristen, als inwoners van deze regio,
(met name kwetsbare bevolkingsgroepen zoals kinderen), ondersteunen. In Ho Chi Minh City (HCMC) zijn er
verschillende problemen gerelateerd aan de wandelbaarheid en stedelijke mobiliteit, die een negatieve invloed
hebben op de comfortabele en veilige ervaring van voetgangers, zowel voor toeristen als inwoners, meer specifiek
schoolkinderen die typisch naar school wandelen. Het is bovendien noodzakelijk dat de autoriteiten van HCMC de
wandelbaarheid en een kindvriendelijke mobiliteit uitwerken als een soort van 'stadsidentiteit' om zo meer
inwoners, investeerders en toeristen aan te trekken en dus de toeristische ervaring te verbeteren; alsook om de
stedelijke woonkwaliteit van inwoners, met name kinderen, te verbeteren. De doelstellingen van deze studie zijn
het identificeren en verbeteren van de wandelbaarheid in HCMC, om zo een stadsidentiteit op te bouwen en de
verkeersveiligheid in HCMC te verbeteren, voor zowel toeristen als schoolkinderen. In deze studie wordt een
gecombineerde onderzoeksmethodologie gebruikt die is onderverdeeld in drie fasen. Fase 1 maakt gebruik van
literatuuronderzoek, enquêtes en veldobservatie om de voetgangersproblemen te identificeren en het huidige
niveau van wandelbaarheid in HCMC te evalueren; in fase 2 worden literatuuronderzoek, casestudies en enquêtes
toegepast om de stadsidentiteit te ontwikkelen en de verkeersveiligheid te verbeteren; en ten slotte worden in
fase 3 zowel een VR-simulatiemodel als Route2School (voor-/na-studie) gebruikt om de impact van verbeterde
wandelbaarheid op zowel de stadsidentiteit als op de verkeersveiligheid te analyseren.
Periode
01 mei 2021 - 31 december 2024