PEDAGOGISCHE TOOLS EN ONTWERPSTRATEGIEËN VOOR STEDELIJKE REGENERATIE Internationaal laboratorium voor architectuur en stedenbouw (1976-2015) (Onderzoek)

De huidige historiografische studies over architectuur- en ontwerponderwijs zijn veelal gericht op canonieke werken, charismatische figuren en institutionele verhalen. Dit onderzoeksproject verschuift de focus naar hoe kennis werd geproduceerd door middel van pedagogische tools en ontwerpstrategieën. De lens waardoor wordt gekeken is het International Laboratory of Architecture and Urban Design (ILAUD, 1976 tot 2005), een educatieve non-profitorganisatie opgericht door de architect Giancarlo de Carlo die opereerde in de tussenruimten van de disciplines architectuur, conservatie, stedenbouw en planning. ILAUD is een bijzonder relevant voorbeeld van het groeiende bewustzijn over stedelijke vorm, lokale identiteit, cultureel erfgoed en sociaaleconomische waarden van de gebouwde omgeving in de discursieve context van onderwijs vanaf het midden van de jaren 70. Door middel van fundamenteel archiefonderzoek en mondelinge geschiedenis beoogt dit onderzoek de pedagogische tools en ontwerpstrategieën in de ILAUD zomercursussen te identificeren en onderliggende programmatische claims, materiële en epistemische condities te analyseren. Als zodanig wil het bijdragen aan de noodzakelijke intellectuele en conceptuele onderbouwing van ontwerpstrategieën en tools voor het adaptieve hergebruik van stedelijke structuren en participatieve strategieën in het huidige studio-gebaseerde ontwerponderwijs.

01 oktober 2021 - 01 december 2023