Overeenkomst tussen Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam en Universiteit Hasselt ihkv indiening call binnen het EHDEN consortium (Onderzoek)

Het Universitair MS Centrum (UHasselt en Noorderhart) heeft succesvol een aanvraag ingediend, met UHasselt als lead, om lid te worden van het EHDEN consortium. EHDEN staat voor European Health Data & Evidence Network en het ultieme doel van EHDEN is om een gefedereerd datanetwerk in Europa uit te bouwen. Dit gefedereerd netwerk zal het mogelijk maken om het proces om gezondheidsgegevens uit te wisselen en zo tot cruciale inzichten te komen te versnellen. In een gefedereerd netwerk worden verschillende databronnen met elkaar geconnecteerd, maar worden voor het bekomen van inzichten geen patiëntgegevens uitgewisseld (=privacy-by-design). Hiervoor is het essentieel dat de datasets in het gefedereerd netwerk geharmoniseerd zijn volgens een common datamodel (CDM = een uniforme "taal" (=structuur en format)), en binnen EHDEN is dit het "OMOP" CDM (meer informatie via odsi.org). In het kader van onze aanvraag zullen we de MS DataConnect dataset (die reeds bestaat) lokaal transformeren van de huidige format en structuur naar het OMOP CDM om deel uit te kunnen maken van het gefedereerd netwerk. Het harmoniseren zal gebeuren in samenwerking met edenceHealth, een door EHDEN gecertificeerde KMO.

15 februari 2021 - 31 december 2022