Inzicht in balanscontrole bij kinderen met cerebrale parese op centraal en perifeer niveau: een synergetische benadering op basis van neuromechanica, hersenbeeldvorming en functionele testen. (Onderzoek)

Wereldwijd is cerebrale parese (CP) de belangrijkste oorzaak van motorische stoornissen bij kinderen. Balansproblemen tijdens het staan en het lopen zijn cruciale problemen in kinderen met CP. Hoewel balansproblemen de laatste decennia meer erkend worden, blijven de onderliggende oorzaken voor de slechtere balansprestatie nog onduidelijk. Dit leidt bijgevolg tot gemengde resultaten wat betreft de effecten van verschillende balanstrainingen. Op centraal niveau kan een pre-of perinatale hersenlaesie de systemen, die een goede balans bepalen, aantasten. Hoewel bekend is dat het sensorische systeem, met name de proprioceptie, een belangrijke factor is voor een goede balanscontrole, wordt dit relatief weinig onderzocht bij CP. Op perifeer niveau kan langdurige fysieke activiteit balansproblemen vergroten doordat er spiervermoeidheid ontstaat. Aangezien spiervermoeidheid een frequente klacht is bij CP, kunnen balansproblemen ook optreden als gevolg van fysieke inspanning. Daarom is het hoofddoel van dit project om inzicht te creëren in deze onderbelichte, maar waarschijnlijk zeer relevante, centrale en perifere determinanten voor de balansproblemen bij kinderen met CP. Het project zal de balans bestuderen in relatie tot stoornissen van het centrale zenuwstelsel (proprioceptie, hersenletsel karakteristieken) en fysieke activiteit (spiervermoeidheid). Dit project is vernieuwend door de combinatie van neuromechanische analysis met hersenbeeldvorming en functionele balansevaluaties.

01 november 2021 - 31 oktober 2023