Titel
De impact van typografie op digitale communicatie in Easy-to-Read
taal (Onderzoek)
Abstract
Easy-to-Read (ETR) is een instrument voor toegankelijke
communicatie. Oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met een
zogenaamde mentale handicap, wordt het steeds meer gebruikt op
andere gebieden om begrijpelijke communicatie mogelijk te maken
voor doelgroepen met een beperking. De impact van typografie op
succesvolle communicatie met ETR is pas recent onderzocht met de
nadruk op gedrukte producten. Digitale media werden nog niet
onderzocht. Deze leemte zal door het hier voorgestelde project
worden opgevuld.
De bijdrage van typografie aan begrijpelijkheid zal op verschillende
niveaus onderzocht worden:
(1) Macro-typografie structureert tekst op een meta-niveau en kan de
inhoud leesbaar maken.
(2) Micro-typografie maakt een tekst leesbaar op microniveau.
(3) Typografie en code maken inhoud toegankelijk.
4) Nieuwe font-technologieën maken gebruikers- of apparaatspecifieke
instellingen mogelijk.
Het project is gebaseerd op mijn lopend onderzoek aan de
universiteit van Keulen. De resultaten van dit vooronderzoek vormen
de basis voor de productie van een prototype. Met dit prototype
zullen de typografische eisen op de verschillende niveaus worden
getest in een leesbaarheidsonderzoek. De studieresultaten leiden tot
een verbeterde standaard van praktische implementatie van ETR in
digitale media en leggen de basis voor succesvolle communicatie
met de doelgroep. Dit zal leiden tot een betere participatie van
mensen met leesproblemen in onze literaire samenleving.
Periode
01 november 2021 - 31 oktober 2023