Project R-11915

Impact van omgevingsluchtverontreiniging tijdens de zwangerschap op placentale senescentie (Onderzoek)

Recent werd aangetoond dat een verhoging aan luchtvervuiling tijdens de zwangerschap geassocieerd is met verkorte telomeren en een verhoogde oxidatieve stress in de placenta. Daarnaast is de aanwezigheid van roetdeeltjes aan de foetale zijde van de menselijke placenta waargenomen. Hierdoor veronderstellen we dat blootstelling aan omgevingsluchtvervuiling tijdens de zwangerschap kan leiden tot de translocatie van luchtvervuilingspartikels in de placenta, wat de veroudering van de placenta beïnvloedt. Recent is de cellulaire veroudering, senescentie genoemd, van syncytiotrofoblast cellen aangetoond in postpartum placenta's, als onderdeel van het normale functioneren van de placenta. Dit proces is echter beïnvloed in pathologische condities zoals in zwangerschappen met een intra-uteriene groeivermindering. In dit project willen we onderzoeken of blootstelling aan omgevingsluchtvervuiling tijdens de zwangerschap de 'normale' senescentie van de placenta kan beïnvloeden. Hiervoor zullen we kijken of moleculaire merkers geassocieerd met senescentie beïnvloed worden door luchtvervuiling. Daarnaast willen we kijken of merkers van senescentie, oxidatieve stress en inflammatie waargenomen worden in placenta's en wat de effecten van in vitro chronische blootstelling aan luchtvervuiling op syncytiotrophoblast cellen is. Deze studie biedt de mogelijkheid om te bestuderen of luchtvervuiling de placentale senescentie beïnvloedt en of dit lange termijn gevolgen heeft op de verdere ontwikkeling van het kind.

01 oktober 2021 - 30 september 2025