COST project: OPERA (Onderzoek)

Momenteel, wordt de wereld geconfronteerd met uitdagingen die ons dagelijks leven beïnvloeden. De meest dringende van deze uitdagingen situeren zich binnen de gezondheidszorg, energie, telecommunicatie, duurzame industrie, slimme steden en klimaatactie. Ons vermogen om technologische obstakels op te lossen die verband houden met de ontwikkeling van geavanceerde apparaten, biedt het succesvolle antwoord op deze uitdagingen. Materiaalwetenschap vormt de kern van deze technologische ontwikkelingen. Epitaxie in het bijzonder, wordt beschouwd als de krachtigste techniek om materialen te vervaardigen terwijl hun eigenschappen op nanoschaal worden gecontroleerd. Dit maakt de ontwikkeling van geavanceerde apparaten mogelijk. Tegenwoordig is materiële ontwikkeling belangrijker dan ooit. Continue innovatie is essentieel om de struikelblokken die de ontwikkeling van efficiëntere apparaten in de weg staan, te overkomen. Een structuur op Europees niveau op het gebied van epitaxie is cruciaal om het delen van kennis op grote schaal te verbeteren, dankzij discussies en uitwisselingen tussen gemeenschappen. Enkel zo, kan een basis gelegd worden voor nieuwe epitaxiale en materiaalwetenschappelijke oplossingen. De COST-actie "Europees netwerk voor innovatieve en geavanceerde epitaxie", genaamd OPERA, zal een nieuw en innovatief Europees netwerk bouwen dat bestaat uit expertgemeenschappen in epitaxiale groei, die zich richten op verschillende materiaalklassen: conventionele halfgeleiders, oxiden en 2D-materialen. Het is de bedoeling om de kloof te overbruggen tussen traditioneel gescheiden wetenschappelijke domeinen, zowel academische als industriële, met het gemeenschappelijke doel om complementaire kennis te combineren, de materiële groei te bevorderen en epitaxiale combinaties van de verschillende materiaalklassen te benutten om nieuwe eigenschappen te onthullen en nieuwe functionaliteiten te creëren. Op deze manier zal de OPERA COST-actie interdisciplinaire gezamenlijke onderzoeksactiviteiten bevorderen, waardoor de positie van de Europese epitaxie aan de top van het wereldwijde niveau van onderzoek en innovatie, kan worden gehandhaafd.

27 september 2021 - 26 september 2025