In2U – Interuniversitair Ultra-Hoogveld MRI centrum Vlaanderen (Onderzoek)

De onderzoeksinfrastructuur van InU bestaat uit een zeer sterke MRI scanner met een veldsterkte van 7 tesla. Hiermee willen we ziektes als dementie, epilepsy, kraakbeendegeneratie, spiermoeheid en tumoren van verschillende organen beter leren verstaan en behandelen. Zo'n 7T MRI heeft een aantal voordelen zoals een sterker signaal, beter weefsel contrast en superieur onderscheid tussen metabolieten. Daardoor kunnen bv. dynamische processen zoals het functioneren van de hersenen worden bestudeerd met grotere precisie. Traditionele lage signaal MRI toepassingen zoals het bestuderen van molecules andere dan water en vet (bv. glucose), of andere atomen dan protonen (bv. natrium, fosfor, deuterium) profiteren enorm van de hogere veldsterkte. Dit leidt tot een beter inzicht in metabole processen voor vroege en accurate diagnose en efficiëntere therapie. Er zijn echter ook uitdagingen bij het gebruik van een 7T MRI scanner die dit project wil aanpakken om het potentieel dat hierboven werd beschreven te ontsluiten. Dit project behelst een samenwerking tussen de 5 Vlaamse universiteiten en de 4 Vlaamse universitaire ziekenhuizen.

01 mei 2022 - 28 februari 2026