De impact van typografie op digitale communicatie in Easy-to-Read taal (Onderzoek)

Easy-to-Read (ETR) is een instrument voor toegankelijke communicatie. Oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met een zogenaamde mentale handicap, wordt het steeds meer gebruikt op andere gebieden om begrijpelijke communicatie mogelijk te maken voor doelgroepen met een beperking. De impact van typografie op succesvolle communicatie met ETR is pas recent onderzocht met de nadruk op gedrukte producten. Digitale media werden nog niet onderzocht. Deze leemte zal door het hier voorgestelde project worden opgevuld. De bijdrage van typografie aan begrijpelijkheid zal op verschillende niveaus onderzocht worden: (1) Macro-typografie structureert tekst op een meta-niveau en kan de inhoud leesbaar maken. (2) Micro-typografie maakt een tekst leesbaar op microniveau. (3) Typografie en code maken inhoud toegankelijk. 4) Nieuwe font-technologieën maken gebruikers- of apparaatspecifieke instellingen mogelijk. Het project is gebaseerd op mijn lopend onderzoek aan de universiteit van Keulen. De resultaten van dit vooronderzoek vormen de basis voor de productie van een prototype. Met dit prototype zullen de typografische eisen op de verschillende niveaus worden getest in een leesbaarheidsonderzoek. De studieresultaten leiden tot een verbeterde standaard van praktische implementatie van ETR in digitale media en leggen de basis voor succesvolle communicatie met de doelgroep. Dit zal leiden tot een betere participatie van mensen met leesproblemen in onze literaire samenleving.

01 november 2021 - 31 oktober 2025