Bewegend leren bij adolescenten in een klascontext: klasontwerp en cognitie. (Onderzoek)

Het huidige onderwijssysteem kent diverse onderwijsvormen: leerkracht gecentreerde onderwijsvormen (leerkracht doceert) en leerling gecentreerde onderwijsvormen (leerkracht coacht en leerling is actief betrokken bij de les). Deze laatste onderwijsvorm kent de laatste tijd een opmars, waarvan één toepassing embodied learning (bewegend leren) wordt genoemd. Hierbij werken het lichaam en de hersenen samen gedurende het leren van een bepaalde leerstof. Embodied learning bleek reeds effectief te zijn bij lagereschoolkinderen in functie van executieve functies, welzijn en academische prestaties. In huidig onderzoek wordt nagegaan wat de positieve effecten zijn van embodied learning op de algemene gezondheid, executieve functies, welzijn en leerresultaten van adolescenten in een klascontext. Bijkomend wordt het belang van een optimaal classroom-design voor embodied learning onder de loep genomen. Dit onderzoekt draagt bij tot het verwerven van inzicht in een vernieuwde leerling gecentreerde onderwijsvorm die mogelijks het leerproces van adolescenten ten goede kan komen.

01 januari 2022 - 31 december 2023