Organische elektronica en fotonica: Fundamentele opto-elektronische processen en toepassingen (Onderzoek)

De Francqui Foundation kent het mandaat van Francqui Research Professor aan de Universiteit Hasselt toe aan Prof. Dr. Koen Vandewal. Met dit mandaat geeft de Stichting Prof. Vandewal de kans om zich te wijden aan onderzoek, met een beperkte onderwijsopdracht. De Francqui Foundation financiert daarom een plaatsvervanger voor Vandewal's onderwijsopdracht. Het onderzoek van Koen Vandewal situeert zich op het snijvlak van natuurkunde en scheikunde en richt zich op het fundamentele begrip en de ontwikkeling van nieuwe, goedkope, op koolstof gebaseerde, organische halfgeleiders. Deze nieuwe materialen worden al toegepast in de lichtgevende pixels van de nieuwste mobiele telefoons en flatscreen-tv-schermen, ook wel OLED-technologie (organic light emitting diode) genoemd. De beoogde toekomstige toepassingen van organische halfgeleiders zijn niet alleen binnen de verlichtingstechnologie, maar ook in fotovoltaïsche energie en detectie: het gebruik van deze nieuwe soorten opto-elektronische materialen maakt bijvoorbeeld lichtgewicht en goedkope zonnecellen mogelijk die onzichtbaar in ramen en daken kunnen worden ingebouwd tegels en draagbare en implanteerbare sensoren voor gezondheidsmonitoring. Al deze toepassingen maken gebruik van het zachte karakter en de gemakkelijk afstembare eigenschappen (kleur, stijfheid, etc.) van organische halfgeleiders. Het doel van de onderzoeksgroep van Vandewal is om deze nieuwe materialen met eigenschappen die de klassieke halfgeleiders niet hebben verder te ontwikkelen, volledig te begrijpen en te exploiteren, en zo elektronica te leveren voor de onderling verbonden en duurzame samenleving van de toekomst.

01 januari 2023 - 31 december 2025