Need for Controllability and Predictability questionnaire (NCP-q): Psychometrische eigenschappen en eerstebevindingen in een klinische steekproef (Onderzoek)

Doelstelling: Validatie van de 'Need for Controllability and Predictability questionnaire' (NCP-q), een 15-itemzelfrapporteringsmaat die de individuele behoefte aan controle en voorspelbaarheid meet, gebaseerd op de klinischevraag naar een kwaliteitsvolle assessment van deze constructen. Methoden: In Studie 1 werd een exploratieve enconfirmerende factoranalyse uitgevoerd in een algemene studentensteekproef (n = 768). In Studie 2 werden de NCP-q data van verschillende patiëntgroepen met stressgerelateerde (overspanning, n = 33; burn-out, n = 40;paniekstoornis, n = 34) en/of persisterende lichamelijke klachten in het dagelijks leven (fibromyalgie en/of chronischvermoeidheidssyndroom, n = 34) vergeleken met een gezonde controlegroep (n = 30). De relaties tussen de NCP-qen andere vragenlijsten werden getest. Resultaten: De bevindingen van studie 1 suggereren dat de NCP-q gebruiktdient te worden als een unidimensioneel instrument. De NCP-q heeft een goede tot excellente interne consistentie eneen goede 4-week test-hertest betrouwbaarheid. Convergente validiteit werd aangetoond via matige tot hogecorrelaties tussen de NCP-q en de Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), Penn-State Worry Questionnaire (PSWQ),State-Trait Anxiety Inventory-trait (STAI-T), en de Beck Depression Inventory-II (BDI-II). Studie 2 toonde significanthogere NCP-q scores aan voor alle patiëntgroepen vergeleken met de gezonde controlegroep, zonder verschillentussen de patiëntgroepen. Conclusie: De NCP-q kan gebruikt worden als een betrouwbaar, compact, en klinischrelevant onderzoeksinstrument en draagt bij tot de identificatie van transdiagnostisch relevante onderliggendemechanismen bij stress-gerelateerde en/of persisterende lichamelijke klachten in het dagelijks leven.

08 juni 2022 - 11 juni 2022