FU-RIGHTS: De toekomst van regionale mensenrechtensystemen in een wijzigende wereld (Onderzoek)

Decennia lang hebben regionale mensenrechtensystemen zoals het Europese en Inter-Amerikaanse systeem van mensenrechten spelen al honderden jaren een sleutelrol bij het veiligstellen en waarborgen van mensenrechten miljoenen mensen. Maar vandaag zijn ontwikkelingen die wijzen op een opnieuw geconfigureerde wereld: uitdagende uitgangspunten die ten grondslag liggen aan het functioneren van deze regionale mensenrechten systemen. Deze ontwikkelingen zijn: (1) een geleidelijke beweging naar een post-antropocene wereld, aangegeven door ontwikkelingen in de wet op klimaatverandering en op de rechten van de natuur; (2) een potentieel op weg naar een post-menselijke wereld, aangegeven door ontwikkelingen in de wet en praktijk op het gebied van Artificial Intelligentie; (3) een voortdurende beweging in de richting van een postliberaal-democratische wereld, aangegeven door toegenomen autocratisering in de wereld; en (4) de terugkeer van de staatssoevereiniteit in het hart van de internationale rechtsorde, in de vorm van een internationaal gewapend conflict op een voor sommigen onvoorstelbare schaal jaren geleden. Deze ontwikkelingen zetten niet alleen de mensenrechten in het algemeen onder druk, maar ook en vooral op regionale mensenrechtensystemen, om een ​​aantal onderling samenhangende redenen. Eerst, ontwikkelingen (1) en (2) dagen de blijvende relevantie van mensenrechten uit in een opnieuw geconfigureerde wereld. Het resultaat is dat regionale mensenrechtensystemen, die vaak een beperkt begrip van mensenrechten, moeten mogelijk worden aangepast om hun blijvende relevantie te garanderen. Ten tweede, belangrijke juridische innovaties als reactie op ontwikkelingen (1) en (2) vinden vooral plaats op de internationale niveau of het nationale niveau, wat twijfel doet rijzen over het vermogen van regionale mensenrechtenstelsels om deze uitdagingen aan te gaan. Ten derde, en misschien wel het belangrijkste, het aanpakken van ontwikkelingen (1) en (2) wordt algemeen beschouwd als een noodzaak voor verdere internationalisering, terwijl ontwikkelingen (3) en (4) signaleren een terugkeer van de nationale soevereiniteit in het hart van de internationale rechtsorde. Deze push-pull tussen het internationale en het nationale zorgt voor verdere onzekerheid over de rol van regionale mensenrechtensystemen, die tussen het internationale en het nationaal in een opnieuw geconfigureerde wereld. Dit project onderzoekt de toekomstige rol van de Europese, Afrikaanse en Inter-Amerikaanse mens rechtensysteem in een opnieuw geconfigureerde wereld. Het doel is om dit te doen door te analyseren hoe verschillende regionale menselijke rechtensystemen hebben, kunnen en moeten hun rol binnen het bredere mensenrechtensysteem herschikken in: reactie op de evoluerende kenmerken van de opnieuw geconfigureerde wereld waarin ze opereren.

16 juni 2022 - 15 september 2023