Onderwijzen met scherm en potlood.Verfijning van het didactische kader en de leermethodologie van het online platform Schets Atlas (SA) bij het aanleren van het architecturaal vrije hand tekenen (schetsen) in de context van het middelbaar kunstonderwijs. (Onderzoek)

Het leerproces van "architectuurtekenen uit de vrije hand" (schetsen) voor studenten aan faculteiten Architectuur is een uitdaging en het aanleren van deze belangrijke communicatie- en ontwerp vaardigheid ook. Daarom hebben wij de Schets Atlas (SA) ontwikkeld, een online en gelicentieerd leerplatform met hoogwaardige tutorials en toegankelijk voor een internationaal publiek (www.sketchatlas.org). Men kan SA gebruiken binnen het concept van blended learning. Verschillende combinaties en varianten (het klassikale en/of het online gebruik van SA) in het leerproces zijn mogelijk. De combinatie van scherm (tutorials) en potlood (de echte handeling van het tekenen) vraagt echter ook om een didactische aanpak die goed afgestemd is op de twee niveaus en effectief is in een hedendaagse leeromgeving. Wat is de beste operationele strategie om met de bouwstenen (tutorials) van de SA om te gaan in een snel veranderende digitale wereld? Hoe kunnen we een goed en flexibel didactisch kader definiëren om het systeem ten volle te benutten, gebaseerd op de nieuwste inzichten over pedagogische concepten zoals "micro-leren" en "gefragmenteerd leren" in een post-covid tijdperk? De innovatieve SA werd, in een allereerste versie, gebruikt tijdens Covid aan de universiteit. Deze aanpak tijdens de lockdown was "hands on" maar nooit was er een expliciete wetenschappelijke verfijning van het didactisch systeem en verdere vergelijking van verschillende didactische mogelijkheden om de kwaliteiten in een internationale context te optimaliseren. Daarom onderzoeken we in dit project het didactisch kader in het middelbaar onderwijs op om de theoretische kennisbasis van het online onderwijzen van tekenvaardigheden te verrijken en output te genereren die ook gebruikt zal worden als leidraad voor de verdere ontwikkeling van het lopende blended leerproces voor specifieke vaardigheden in het architectuuronderwijs in het middelbaar.

01 januari 2023 - 31 december 2024