Translationeel MS onderzoek UMSC. (Onderzoek)

Het Universitair MS Centrum (UMSC) is een internationaal expertise centrum waar vooraanstaand MS onderzoek wordt uitgevoerd om op die manier de beste zorg voor personen met MS te kunnen aanbieden. Zowel op dit moment als in de nabije toekomst. Binnen het UMSC combineren we de multidisciplinaire expertise van Universiteit Hasselt en Noorderhart Revalidatie & MS om zo onderzoek te voeren naar deze aandoening. MS onderzoek is één van de 3 pijlers binnen het UMSC. Het ziekteproces wordt op verschillende niveaus bestudeerd: - Immunologie: studie van T-cellen, B-cellen, macrofagen en de bloedhersenbarrière - Neurowetenschappen: neuroinflammatie, remyelinisatie, veroudering en cognitie - Voeding: de invloed van vetzuren en lipidemetabolisme op het herstel proces. - Beweging: revalidatie strategieën, het concept van 'exercise is medicine' - Biomarkers: onderzoek naar nieuwe biomarkers Deze beurs wordt gebruikt om dit onderzoek mee te ondersteunen.

29 september 2022 - 31 december 2022