Biostatistiek doceren in de Filippijnen: evaluatie van een nieuwe blended on-campus / online lesvorm. (Onderwijs)

Dit project komt voort uit onze ervaringen met (1) de Distance Learning-versie van het Master of Statistics and Data Science-programma aan de UHasselt; (2) lesgeven in tijden van de COVID-19-pandemie; (3) lesgeven in het Zuiden, en (4) blended learning. Dit is de setting: we hebben een lange traditie in het geven van korte cursussen van 1 week in het Zuiden. Er zijn echter goede redenen om de cursus over een langere periode te spreiden: (1) het leren van statistiek vereist meer tijd voor de student om de concepten volledig te begrijpen; (2) bij een korte cursus kunnen we vanwege tijdgebrek niet met opdrachten werken; (3) de Zuidpartner wil dat deze cursussen deel uitmaken van hun reguliere curriculum. Tijdens de COVID-19-pandemie hebben we verschillende online korte cursussen voor Zuid-partners gegeven, maar we hebben deze als ineffectief beoordeeld. Zowel VSU als MSU-IIT (universiteiten in de Filippijnen) willen beginnen met een Master of Biostatistics, maar ze worstelen met capaciteit en expertise in biostatistiek (hun theoretische statistische expertise is goed). We stellen een nieuw, innovatief onderwijsconcept voor dat we in dit project willen ontwikkelen, implementeren en evalueren: - Een UHasselt-docent reist af naar de Filipijnen om er een week (halve dagen) les te geven. Dit geeft de studenten en de docent de gelegenheid om elkaar te leren kennen. Het geeft de docent ook de kans en tijd om ontmoetingen met Filippijnse collega's te beleggen om onderzoekssamenwerking te bespreken. - Na terugkeer in België blijft de docent lesgeven op een online manier (bijvoorbeeld één les per twee weken). Dankzij de fysieke contacten tijdens het onderwijs van een week op locatie zal de drempel laag zijn voor een goede online interactie tussen docent en studenten. Dit online onderwijs zal ook blended learning vormen implementeren (bijvoorbeeld flipped classroom). Deze cursus wordt twee keer georganiseerd en wordt goed geëvalueerd met enquêtes en tests. Bij MSU-IIT worden lezingen georganiseerd, maar ook medewerkers en studenten van VSU nemen deel. Aangezien dit project past binnen capaciteitsopbouw, is het belangrijk dat vanaf het begin een lokale docent aan deze cursus wordt toegewezen. In de eerste editie van de cursus zal deze lokale leraar vooral leren van de ervaring, maar hij/zij zal de cursus te zijner tijd overnemen. Dit project voorziet ook in het uitnodigen van deze persoon aan de UHasselt voor een periode van twee maanden, wat tijd geeft om (1) de cursusnota's aan te passen aan de lokale noden en (2) bij te dragen aan de online sessies met de Filippijnse studenten (de betrokkenheid van een lokale persoon weer de drempel verlaagt en het leereffect vergroot).

01 september 2023 - 28 februari 2025