Certainty-based marking' in de bredere context van 'confidence-based learning': stimuleren van het denken en verbeteren van de kennis beoordeling (Onderwijs)

In activerend blended onderwijs heeft digitaal evalueren een prominentere rol gekregen. Bij het gebruik van meerkeuzevragen is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen kennis en geluk. Corrigeren voor geluk kan door het gebruik van zekerheidsgraden: studenten moeten een antwoordmogelijkheid kiezen én moeten aanduiden hoe zeker ze zijn van hun antwoord. Het gebruik van zekerheidsgraden leidt tot een hogere orde van denkvaardigheid. Hiervoor moet het gebruik van zekerheidsgraden gezien worden als een onderdeel van 'confidence-based learning'. Studenten worden aangezet om informatie te gaan zoeken bij onzekerheid.

01 oktober 2023 - 30 september 2025