Realisatie van een hoogtechnologisch bewegings- en belevingslab "Movelab" (Onderzoek)

REVAL Research van de Faculteit Revalidatiewetenschappen (UHasselt) richt zich op interdisciplinair en technologie-ondersteund revalidatieonderzoek met specifieke interesse in menselijke beweging, gang en evenwicht. Hun nieuwe state-of-the-art faciliteit, MOVElab genaamd, beschikt over een beweegbaar platform (6 vrijheidsgraden) met een geïntegreerde geïnstrumenteerde loopband. Het platform wordt omringd door een koepel van 300 graden met virtual reality (VR) projectie. De koepel is uitgerust met 18 infraroodcamera's (VICON) die menselijke bewegingen in hoge resolutie registreren. De gegevens worden in real-time vastgelegd en verwerkt, waardoor onmiddellijke feedback aan de persoon op de loopband en/of de clinicus mogelijk is. De VR-koepel maakt simulaties zoals in de echte wereld mogelijk, wat unieke mogelijkheden biedt om het effect van omgevingsfactoren op menselijk gedrag te beoordelen. De gebruiksvriendelijke software maakt de ontwikkeling van gepersonaliseerde VR-toepassingen mogelijk, die gebruikt kunnen worden voor verschillende beoordelings- en trainingsparadigma's. De toepassingen van MOVElab reiken verder dan revalidatieonderzoek en -behandeling, bijvoorbeeld topsporttraining en -screening en evaluatie en validatie van technologische innovaties. Wereldwijd zijn er slechts negen vergelijkbare systemen beschikbaar en geen enkele in de EU, waardoor MOVElab de Europese hotspot wordt voor bewegingsanalyse, -ervaring en -training. MOVElab is beschikbaar vanaf het najaar van 2024 en biedt een 360-graden service aan de universiteit, partner stakeholders en externe gebruikers.

01 september 2023 - 27 december 2024