Project R-14042

Titel

De bedrijfsleiders van de volgende generatie en hun invloed op de prestaties van familiebedrijven (Onderzoek)

Abstract

Deze studie baseert zich op de behavioral agency theory, generational cohort theory, human capital theory en imprinting theory om een duidelijker beeld te scheppen over de impact van de bedrijfsleiders van de volgende generatie op de prestaties van hun familiebedrijf. Meer bepaald worden er vier wetenschappelijke doelstellingen onderzocht. De eerste doelstelling betreft het samenstellen van een nieuwe meting die de financiële en niet-financiële (socio-emotionele) aspecten van de prestatie van familiebedrijven combineert. Deze meting kan dan gebruikt worden met betrekking tot de tweede en derde doelstelling, namelijk het bestuderen van het effect van de generationele cohort en de vroegere werkervaring van de toekomstige bedrijfsleiders op de prestatie van hun familiebedrijf. De vierde doelstelling betreft de invloed die de voorganger uitoefent op het familiebedrijf van diens opvolger en het directe en interactie-effect (met de generationele cohort en vroegere werkervaring) hiervan op de prestatie van het familiebedrijf. Gebruik makende van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden om deze doelstellingen te behalen, draagt deze studie bij aan het debat omtrent de cruciale rol van de toekomstige opvolgers binnen familiebedrijven. Daarenboven verruimt deze studie de kennis over hoe de volgende generatie van bedrijfsleiders de prestaties van hun familiebedrijven kunnen beïnvloeden en hoe we competent leiderschap kunnen verzekeren over de generaties van het familiebedrijf.

Periode

01 september 2023 - 31 augustus 2027