Project R-14078

Titel

ASMR-marketing: Het effect van ASMR advertenties en de interactie ervan met ASMR gevoeligheid, advertentietype en producttype op consumentenreacties. (Onderzoek)

Abstract

Autonome Sensory Meridian Response (ASMR) is een recent gedocumenteerd, maar weinig bestudeerd fenomeen dat een tintelend gevoel opwekt voornamelijk aan het hoofd en de nek, als reactie op zachte, repetitieve geluiden. Ondanks de recente populariteit en het stijgend gebruik van ASMR-advertenties, is er weinig bekend over de effecten van ASMR-advertenties, de onderliggende mechanismen en de grensvoorwaarden. Het doel van dit project is ons begrip te vergroten van (1) de onderliggende processen van ASMR-adverteren, (2) de modererende rol van individuele verschillen en (3) het interactie-effect met advertentie- en producttype. Er zijn mensen die de sensatie voelen, ASMR-respondenten, en degenen die dat niet doen, ASMR-non-respondenten. Ondanks deze individuele verschillen, richten ASMR-advertenties zich toch op beide typen respondenten. Bovendien zou de meeslepende en affectieve aard van ASMR-advertenties in het bijzonder effectief kunnen zijn voor transformationele boodschappen en ervaringsproducten, maar empirisch onderzoek ontbreekt. Dit project zal een mixed-method-aanpak gebruiken waarbij de onderliggende processen van ASMR-effecten worden onderzocht door middel van kwalitatief onderzoek. Vervolgens beoogt het project het voorgestelde model te bevestigen en de modererende rol van type ASMR-respondent, advertentietype en producttype op de effecten van ASMR-advertenties te testen door middel van vier experimenten.

Periode

01 november 2023 - 31 oktober 2027