NEMESIS-project (Novel Effect biomarkers for Metabolic disruptorS: evidence on health Impacts to science and policy NeedS) (Onderzoek)

De afgelopen jaren is er groeiende bezorgdheid ontstaan over de schadelijke effecten van milieuchemicaliën, zoals weekmakers in plastic en pesticiden, wat heeft geleid tot versneld onderzoek met betrekking tot dit onderwerp. De focus lag op het vermogen van milieuchemicaliën om oestrogene activiteit uit te oefenen waardoor de normale hormoonfuncties van het lichaam verstoord raken. Recent is opgemerkt dat verschillende milieuchemicaliën het normale metabolisme van het lichaam kunnen verstoren. Blootstelling aan sommige van deze verbindingen is bijvoorbeeld in verband gebracht met een toename van obesitas, vette lever en insulineresistentie. Onderzoek naar dit onderwerp te financieren, aangezien de rol van het metabolisme verstorende chemicaliën als oorzaak van ziekten moet worden verduidelijkt, zodat burgers beschermd kunnen worden door chemische beleidsmaatregelen gebaseerd op sterk wetenschappelijk bewijs. Het NEMESIS-project (Novel Effect biomarkers for MEtabolic disruptorS: evidence on health Impacts to science and policy NeedS) brengt verschillende disciplines samen. Het vermogen van milieuchemicaliën om het metabolisme te verstoren zal worden onderzocht met verschillende cohorten in verschillende EU-landen. Mechanismen achter de schadelijke gezondheidseffecten zullen worden onderzocht met behulp van state-of-the-art in vitro methoden. De effecten van blootstelling aan milieuchemicaliën worden bestudeerd in het gehele organisme, bijvoorbeeld in zebravissen. Daarnaast is het doel om de impact van onderzoeksresultaten te vergroten door het bewustzijn van burgers te verhogen over de schadelijke effecten veroorzaakt door milieuchemicaliën en hoe blootstelling aan deze schadelijke chemicaliën in het dagelijks leven kan worden vermeden. Het project brengt onderzoekers uit heel Europa samen dat gecoördineerd wordt door de University of Eastern Finland. Er zijn ook partners van de Universiteit van Oulu, Universiteit van Tampere, Karolinska Instituut, NOVA Universiteit Lissabon, Universiteit Hasselt, Berlin Institute of Health bij Charité, Aristoteles Universiteit van Thessaloniki, Université libre de Bruxelles, Universiteit van Umeå, NovaMechanics, Spaanse Nationale Onderzoeksraad, Dr. Margarete Fischer-Bosch Instituut voor Klinische Farmacologie en Stichting voor Gezondheid en Biomedisch Onderzoek en Innovatie van Asturië.

01 januari 2024 - 31 december 2028