DE BIORAFFINAGE VAN MICROALGEN VERDUURZAMEN Goedkope oogst- en groene extractiemethoden combineren om verontreinigingen om te zetten in opportuniteiten (Onderzoek)

Om de wereldwijde milieu-uitdagingen het hoofd te bieden moeten we versneld overschakelen op groene en hernieuwbare bronnen van energie en grondstoffen. Micro-algen vormen een veelbelovende piste voor de productie van bio-gebaseerde producten. Micro-algen zijn microscopisch kleine waterorganismen die een breed scala aan hoogwaardige biomoleculen kunnen aanmaken, bv voor gebruik in voedings- en gezondheidssupplementen. Jammer genoeg is het kweken en oogsten van microalgen op industriële schaal vandaag de dag niet commercieel haalbaar, maar met de aanpak in dit onderzoeksvoorstel willen we daar iets aan doen. We zullen onderzoeken hoe we bij het kweken van algen goedkope oogstmethoden (flocculatie) kunnen combineren met groene extractiemethoden (NADES), en tegelijkertijd ongewenste verontreinigingen kunnen omzetten in waardevolle producten (biochar en actieve kool). Dit moet ons nieuwe inzichten opleveren over de bioremediatie van metalen dankzij microalgen, en over de mogelijkheid om biochar en actieve kool als neven-product te bekomen, die op hun beurt kunnen worden ingezet als bodemverbeteraar, als brandstof, of als katalysator voor het kraken van teer via gassificatie. Met 'circulaire chemie' als uitgangspunt onderzoeken we via verschillende invalshoeken hoe we het bioraffinageproces van microalgen meer duurzamer en commercieel aantrekkelijker kunnen maken. De fundamentele kennis die we hiermee vergaren zal onmisbaar zijn in de omschakeling naar een meer duurzame toekomst.

01 januari 2024 - 31 december 2027