VacxSYS: Een systeembenadering om de vaccinatierespons te verbeteren door de integratie van vaccinvoorziening en ziektedynamiek (Onderzoek)

Voor veel menselijke infectieziekten, in het bijzonder deze waarvoor geen doeltreffende behandeling bestaat, is de ontwikkeling, productie, levering en optimale toewijzing van doeltreffende vaccins cruciaal. Een goed evenwicht tussen vraag en aanbod in de vaccinvoorzieningsketens is echter moeilijk te bekomen. Optimale besluitvorming in vaccinvoorzieningsketens is zeer complex, vanwege de vele onzekerheden die ermee gemoeid zijn, het relatieve gebrek aan reactievermogen van de keten en de uiteenlopende publieke en private doelstellingen. De huidige literatuur over het beheer van de toeleveringsketen van vaccins onderkent deze systeembrede complexiteit te weinig. Bovendien dient men rekening te houden met verschillende bronnen van onzekerheid in de evolutie van de ziektedynamiek. Streven naar toegang tot vaccins en de gewenste gezondheids- en economische resultaten, kan indien vaccinvoorziening- en ziekte-subsystemen worden geïntegreerd. Daarom maken we gebruik van dynamische modellen, zowel voor de toelevering als voor het ziektegedeelte, dit gecombineerd met multi-criteria beslissingsanalyse. Zo levert dit project meerdere performante scenario's voor beslissingsondersteuning op. Het project heeft tot doel verschillende scenario's aan te leveren die een betere beslissingsondersteuning voor een diverse groep van beslissingsnemers mogelijk maakt.

01 januari 2024 - 31 december 2027