Project R-14708

Titel

De rol van automatische en bewuste mentale inbeelding in multizintuiglijke digitale consumentenomgevingen. (Onderzoek)

Abstract

De COVID-19-pandemie en de daaropvolgende veranderingen in de gewoonten en voorkeuren van de consument hebben het online winkelen gestimuleerd. Een tekortkoming in het online aankooptraject van de consument is echter het gebrek aan zintuiglijke input (voornamelijk enkel audiovisuele informatie) waardoor onzekerheid ontstaat bij de productbeoordeling en mogelijk ontevredenheid bij de levering van het product. Omdat consumenten het product niet fysiek kunnen inspecteren en uitproberen in een online winkelomgeving, zijn ze meestal afhankelijk van mentale beelden (voorstelling van hoe het product aanvoelt, ruikt, smaakt). Dit project onderzoekt het effect van haptisch inbeelding op consumentenreacties in de online winkelomgeving. In het bijzonder willen we een beter begrip ontwikkelen van (1) bewuste en automatische haptische beelden (Wat is het verschil in onderliggende bronnen en impact op consumentenreacties?), (2) de invloed van crossmodale correspondenties, AR en VR op haptische inbeelding en de daaropvolgende consumentenreacties, en (3) de effecten van haptische inbeelding (verrijkt met crossmodale correspondenties, AR en VR) op de tevredenheid met het product na levering en productretour. Deze onderzoeksdoelstellingen worden onderzocht via een mix van meetinstrumenten (e.g., impliciete associatie testen, mouse tracking, productevaluaties en werkelijk gedrag) en een combinatie van labo-experimenten en veldonderzoek.

Periode

01 januari 2024 - 31 december 2027