Hybride perovskieten met een twist: het induceren van chirale eigenschappen voor circulair gepolariseerde lichtemissie (Onderzoek)

Hybride perovskieten (HOIP's) hebben de afgelopen tien jaar een ongekende toename gezien in de efficientie van hun zonnecellen. Deze veelzijdige hybride materialen warden ook verkend voor andere opto-elektronische toepassingen zoals lichtgevende diodes (LED's), fotodetectoren, transistors en lasers. Onlangs is de veelzijdigheid van HOIP's opnieuw uitgebreid door chirale organische kationen te incorporeren, waardoor chirale hybride perovskieten (CH P's) ontstaan. CH P's vormen een nieuwe klasse van oplossing gebaseerde chirale halfgeleiders. Omdat ze circulair gepolariseerd (CP) licht kunnen uitzenden met een afstembaar golflengtebereik, kunnen ze warden gebruikt als actief materiaal in CP­LED's. CP-LED's zouden (3D) beeldschermen en (medische) beeldvorming kunnen revolutioneren. Hoewel CH P's zeer veelbelovend zijn, staat het onderzoeksgebied nog in de kinderschoenen. Het doel van mijn project is om een diepgaande studie van CH P's uit te voeren om structuur-eigenschap relaties te verkrijgen richting het optimaliseren van hun eigenschappen voor gebruik in CP-LED's.

01 november 2023 - 31 oktober 2025