Blended onderwijs in veilige nucleaire ontmanteling en duurzaam afvalbeheer (Onderwijs)

Al bijna 20 jaar organiseren partners van het 'Cooperation of Higher Education on Radiological and Nuclear Engineering' (CHERNE) network internationale training schools in nucleaire ingenieurs topics zoals radioactiviteit in onze omgeving of in de geneeskunde, nucleair afvalmanagement, industriële toepassingen… . In dit project combineert UHasselt in samenwerking met andere CHERNE partners disseminatie activiteiten naar verschillende actoren buiten het netwerk en nieuwe training topics voor studenten van binnen het netwerk. Het nieuwe topic focust op ontmanteling en nucleair afvalbeheer die belangrijke uitdagingen zijn voor het nucleaire werkveld. De huidige en toekomstige nucleaire energiesector wordt geconfronteerd met een transformatie door sluiting van oude kerncentrales en zoeken naar nieuwe duurzame reactorsystemen (van win naar kostenmodel) en heeft daarom ook een grote nood aan werknemers met andere vaardigheden. Heel wat jobs zullen er in deze sector in de volgende jaren gecreëerd worden. In de 'blended' pre- en posttrainingsactiviteiten online en tijdens de 8daagse on-site activiteiten, zullen interacties met stakeholders in het werkveld (industrie, regelgevers, onderzoekers) en sociale activiteiten tussen de studenten (netwerking) sterk aangemoedigd worden. Ook een SDG workshop wordt geïntegreerd. Op deze manier worden niet alleen top technische vaardigheden getraind maar ook duurzaamheids- competenties verworven. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat de samenwerking en interactie van deze internationale groep aan jonge ingenieurs hun hele verdere carrière gunstig beïnvloeden. Het disseminatie-event voor SO STEM leerkrachten zal georganiseerd worden met een brede waaier aan innovatieve praktische workshops (VR, SDG, escape room, wetenschapscommunicatie, wiskundige modelleren, …) gecombineerd met interacties en voorbeelden van gastsprekers. Ook hier ligt de focus op leren van en met elkaar.

01 september 2023 - 30 juni 2025