Project R-14531

Titel

Op weg naar een veerkrachtig verpleegkundig personeelsbestand in Ethiopië: pas afgestudeerde verpleegkundigen voorbereiden op de klinische praktijk (Onderzoek)

Abstract

Achtergrond: In de verpleegkunde is klaar zijn voor de praktijk van pas afgestudeerde verpleegkundigen geschikt zijn op competente wijze de rollen en verantwoordelijkheden van een geregistreerde verpleegkundige uit te voeren. De competentie van afgestudeerde verpleegkundigen in Ethiopië is al jaren een punt van zorg. Daarom is het van cruciaal belang om de moeilijkheden te onderkennen die pas afgestudeerde verpleegkundigen kunnen tegenkomen bij de overgang van een studenten- naar een professionele rol. Doel: Het doel van deze studie is het beoordelen en aanpakken van het transitieprobleem (de bereidheid) van nieuwe afgestudeerde verpleegkundigen om de resultaten van de gezondheidszorg te verbeteren en een veerkrachtig gezondheidszorgpersoneel in Ethiopië te garanderen. Methoden: Op instellingen gebaseerd gemengd cross-sectioneel onderzoek zal worden uitgevoerd aan geselecteerde openbare universiteiten en gezondheidszorginstellingen in Ethiopië. De deelnemers aan de studie zijn studenten verpleegkunde, pas afgestudeerde verpleegkundigen, docenten verpleegkunde, verpleegkundigen, leiders in de verpleegkunde, patiënten en andere gezondheidswerkers. Verschillende bemonsteringstechnieken, gegevensverzameling en analysemethoden zullen worden toegepast volgens de specifieke doelstellingen van het onderzoek. De PhD-projectstudie zal in vier fasen worden verdeeld: fase I: voorstelontwikkeling en cursuswerk, fase II: nulmeting, fase III: interventie en fase IV: eindbeoordeling en scriptieschrijven. Het gehele promotiewerk loopt van januari 2024 tot juli 2027. Trefwoorden: Competentie, Ethiopië, pas afgestudeerd, beginner, verpleegkunde, praktijk, gereedheid, transitie

Periode

01 september 2023 - 31 augustus 2027