Het effect van voedingseducatie en hoog-intensieve motorische vaardigheidstraining op de voedingsstatus, motorische bekwaamheid, fysieke fitheid en herstel bij 5- tot 7-jarige matig ondervoede kinderen in het landelijke deel... (Onderzoek)

Ondanks de verstrekkende gevolgen die ondervoeding met zich meebrengt tijdens de kindertijd, waaronder ook een zwakkere motorische bekwaamheid, ontbreekt er bewijs over de effectiviteit van voedingseducatie en motorische vaardigheidstraining bij matig ondervoede kinderen. Het doel van deze studie bestaat erin het effect na te gaan van voedingseducatie in combinatie met hoog-intensieve motorische vaardigheidstraining op de voedingsstatus, de motorische bekwaamheid, de musculaire fitheid en de hersteltijd bij 5- tot 7-jarige, matig ondervoede kinderen. Het onderzoek zal gevoerd worden op het platteland, het Kersa district, in de ruime regio rond Jimma, Zuidwest Ethiopië. Vier werkpakketten (WP) zijn gepland om het doel van deze studie te vervullen. In WP1 wordt een systematische review en meta-analyse uitgevoerd om de fysieke fitheid en motorische bekwaamheid van ondervoede kinderen ten opzichte van kinderen met een normaalgewicht (leeftijd: 3-12 jaar oud) op basis van de literatuur in kaart te brengen. In WP2-3-4 worden kinderen vanaf 5 jaar oud tot en met 7 jaar gerekruteerd vanop het platteland. De uitkomstmaten omvatten de voedingsstatus, de motorische bekwaamheid, musculaire fitheid en hersteltijd. WP2 bestaat uit een cross-sectionele studie, waarin de uitkomstmaten bij matig ondervoede kinderen en kinderen met een normaalgewicht vergeleken worden. WP3 bevat een quasiexperimentele studie waarin het effect van voedingseducatie op de uitkomstmaten onderzocht wordt. In WP4 wordt de effectiviteit bepaald van voedingseducatie in combinatie met hoofd-intensieve motorische vaardigheidstraining op de uitkomstmaten.

01 september 2023 - 31 augustus 2027