C-BIRD: bestrijding van de negatieve impact van de klimaatverandering op voedsel- en economische stabiliteit in ruraal Kenya, oor specifieke veredelingsprogramma's, bio-informatica en genetisch onderzoek. (Onderwijs)

In dit project pakken we de dagelijkse uitdagingen aan van landelijke gemeenschappen in Kenia die geconfronteerd worden met klimaatverandering. De opwarming van de aarde maakt het eerst voelbare impact in de armste regio's, waar extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval en wederkerende droogte de sociaal-economische stabiliteit en voedselzekerheid van de bevolking onder druk zetten. Met behulp van het bio-informatica lab aanwezig aan de JKUAT Universiteit (opgezet in het voorgaande VLIR-UOS-gefinancierde BIRD-project), samen met het uitgebreide netwerk van telers gelinkt aan het nationale Coffee Research Institute (meer dan 500.000 telers), valoriseren we in dit project genoomdata. Onze focus ligt op het gebruik van geavanceerde bio-informaticatools om F1 en composiet hybride pluimvee- en gewascultivars te kweken. Cruciaal hierbij is het uitbreiden van de genetische data die al aanwezig is in deze instituten en het opbouwen van capaciteit die nodig is om deze informatie te valoriseren in succesvolle veredelingsprogramma's. Hiernaast zullen we impact creëren door de succesvolle adoptie van deze nieuwe cultivars in de commerciële kweekprogramma's van JKUAT en het Coffee Research Institute die deze cultivars in de toekomst naar Keniaanse telers zullen verspreiden.

01 september 2023 - 31 augustus 2025