Project R-14809

Titel

De Liefde-Haat Relatie tussen Familiebedrijven en Entrepreneurial Finance (Onderzoek)

Abstract

Familiebedrijven zijn uniek omdat zij een familiale dimensie hebben. Bijgevolg zijn niet alleen economische maar ook niet-economische doelstellingen bepalend voor hun besluitvorming. Deze niet-economische doelstellingen hebben betrekking op het behoud van de sociaal-emotionele rijkdom van de familie. Dit is de affectieve waarde die de familie in het bedrijf heeft geïnvesteerd. De besluitvorming op basis van deze twee soorten doelen is ook zichtbaar in de financieringsbeslissingen. Terwijl eerdere studies al de afwegingen die familiebedrijven maken tussen de meer klassieke financieringsvormen in kaart brachten, is er geen kennis over de afwegingen tussen deze traditionele financieringsvormen en de 'ondernemende' financieringsvormen zoals crowdfunding, venture capital en initial coin offerings. Dit is zeer relevant om te bestuderen, want hoewel er risico's verbonden zijn aan entrepreneurial finance, zoals de verwatering van eigendom of de hoge kosten van angel-financiering, kunnen de voordelen opwegen tegen de kosten voor familiebedrijven die willen groeien en gedijen in het huidige ondernemingsklimaat. Het is daarom baanbrekend om te begrijpen hoe familiebedrijven de bovengenoemde afwegingen maken en waarom zij (niet) kiezen voor entrepreneurial finance op basis van zowel financiële als niet-financiële overwegingen van de familie.

Periode

01 oktober 2024 - 30 september 2028