Titel
Human-centered AI for Personalized Manual Skill Learning (Onderzoek)
Abstract
Artificiële intelligentie (AI) verandert de onderwijssector snel en
biedt zowel kansen als uitdagingen. AI belooft gepersonaliseerde
leerervaringen, verbeterde toegang tot hulpmiddelen en, idealiter,
efficiënter leren. Het roept echter ook zorgen op over ethiek en
privacy.
Mijn onderzoek gaat uit van een mensgerichte integratie van AI in
het onderwijs. Specifiek onderzoeken we hoe AI
gepersonaliseerde leerpaden kan bieden voor het aanleren van
handmatige vaardigheden in gestructureerde processen zoals
schoollabs, industriële assemblage en klinische procedures. Het
hoofddoel is het verzamelen en integreren van verschillende
informatiebronnen, zoals gegevens over individuen, processen,
studiemateriaal en contextuele factoren zoals
omgevingsomstandigheden of het gebruik van gereedschap, om
gedetailleerde feedback en real-time begeleiding te bieden voor
specifieke acties van leerlingen.
We zullen verschillende begeleidingsniveaus bestuderen op basis
van domeinspecifieke beperkingen zoals tijd, procedures, ruimte
en bewegingspatronen. Deze technische benadering zal worden
aangevuld met pedagogische theorie zodat de integratie van AI
effectief leren ondersteunt. Daarnaast geven we prioriteit aan
transparantie, gebruikerscontrole en autonomie in het
onderwijsproces, zodat studenten en andere belanghebbenden
hun leerervaringen vorm kunnen geven. Door methodologieën
waarbij de mens centraal staat willen we ervoor zorgen dat AI in
het onderwijs voldoet aan ethische en privacy-eisen.
Periode
01 september 2024 - 31 augustus 2028