Project R-15551

Titel

Ver-beeld-ing aan zet: Een praktijkgids voor arts-based leren in de klas (Onderzoek)

Abstract

Het doel van dit valorisatieproject is om arts-based methoden toegankelijk te maken voor leraren lager en secundair onderwijs via een praktijkgids. Arts-based leren stimuleert leerlingen om hun denkprocessen, inzichten en ervaringen te uiten door middel van kunstvormen zoals beeldende kunst, muziek, dans en drama (zie Leerpuntfiche 'cultuureducatie'). Deze aanpak biedt een multisensorische, gelaagde benadering van thema's, wat resulteert in een diepgaand begrip en actieve participatie in het leerproces. Ondanks de voordelen vindt arts-based leren nog weinig ingang, omdat leraren zich vaak onvoldoende toegerust weten om deze methoden in hun onderwijspraktijk te integreren. De praktijkgids vertaalt wetenschappelijke inzichten naar onderbouwde, toegankelijke en aantrekkelijke leeractiviteiten, die onderwijsprofessionals inpireren om arts-based leren te implementeren in het lager en secundair onderwijs. De praktijkgids bestaat uit drie delen: (1) deel 1 biedt overzichtelijke infofiches met samenvattingen van wetenschappelijke inzichten over arts-based leren, (2) deel 2 presenteert concrete stappenplannen voor het gebruik van drie arts-based methoden: photovoice, digital storytelling en future headlines, en (3) deel 3 bevat reflectiekaarten die onderwijsprofessionals ondersteunen bij het evalueren en verbeteren van arts-based leren op hun school. De praktijkgids wordt digitaal en in een losbladige, flexibele vorm beschikbaar gesteld, zodat relevante informatie snel en eenvoudig gevonden en gebruikt kan worden.

Periode

16 januari 2025 - 15 juni 2025