Titel
UrbEd - De ontwikkeling van een Europees raamwerk voor grootstedelijk onderwijs (Onderzoek)
Abstract
De toenemende verstedelijking stelt Europese metropolen voor complexe uitdagingen, waaronder
toenemende sociale en ruimtelijke segregatie die leidt tot groeiende sociale ongelijkheid en
afbrokkelende sociale cohesie. Onderwijs wordt naar voren geschoven als een middel om deze
uitdagingen aan te pakken, omdat het het potentieel heeft om jongeren inclusieve ervaringen te
bieden en hen te leren actief deel te nemen aan de samenleving. Echter, ook onderwijs in
grootsteden ervaart de bovengenoemde invloeden, al blijven de precieze mechanismen in Europees
onderwijsonderzoek onderbelicht, waardoor adequate actie in de praktijk. Belemmerd wordt. Dit
project wil daarom een kader ontwikkelen voor Europees stedelijk onderwijs, bestaande uit een
theoretisch model en een scan, om stedelijke invloeden op scholen te begrijpen en in beeld te
brengen. Daartoe zal een gefaseerde aanpak gevolgd worden: eerst zal een systematische
reviewstudie een overzicht geven van beïnvloedende factoren en resultaten van stedelijk onderwijs,
waarover gerapporteerd wordt in Europese scholen, wat een voorlopig model en sleutelconcepten zal
opleveren. De tweede fase zullen casestudies in Parijs en Brussel de stedelijke invloeden in beeld
brengen die twee scholen ervaren, als test van de methode en illustratie van Europees stedelijk
onderwijs. Tot slot wordt een Delphi-studie met internationale experts gevoerd om het model te
verfijnen en te vertalen naar de 'school in de stad scan'-methode
Periode
01 januari 2025 - 31 december 2026