Titel
Innovatieve procesintegratie voor de conversie van CO2 naar duurzame vliegtuigbrandstoffen (Onderzoek)
Abstract
De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor 14% van de transport CO2-emissies in Europa; in België is de vliegtuigbrandstofmarkt ongeveer even groot als de benzinemarkt. Luchtvaart blijft in de nabije toekomst afhankelijk van vloeibare brandstoffen. Duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) met
aanzienlijk lagere broeikasgasemissies zullen daarom een belangrijke rol spelen in het behalen van de EU-klimaatdoelstellingen. De Europese Commissie stimuleert de invoering van SAF door bijmengverplichtingen, van 6% in 2030, snel oplopend tot 70% in 2050. Dit creëert een grote nieuwe SAF-markt die verwacht wordt te groeien tot meer dan €500 miljard in 2050. Productiekosten voor SAF kunnen makkelijk 5 keer hoger liggen dan voor conventionele
brandstoffen. Het e-SAF project ontwikkelt twee nieuwe SAF-productieroutes vanuit CO2, H2O en hernieuwbare elektriciteit, één via plasma-gebaseerde CO2-omzetting geïntegreerd met Fischer-Tropsch synthese, en een tweede via elektrokatalytische CO2-reductie gekoppeld aan oligomerisatie.
Eerste simulaties tonen aan dat we via onze nieuwe routes SAF kunnen produceren met een energiekost van slechts 16 kWh/kg SAF, aanzienlijk beter dan de state-of-the-art. In alle reactiestappen is de conversie en/of selectiviteit op dit moment echter beperkt. Als eerste doelstelling zullen we dit verbeteren door katalysator- en procesoptimalisatie. Daarna volgt de integratie van de afzonderlijke reactiestappen tot efficiënte processen. Ten derde identificeren en kwantificeren we de broeikasgasemissies en productiekosten van onze nieuwe routes. De adviesraad van e-SAF omvat de volledige waardeketen, van Vlaamse spin-off bedrijven in plasma en elektrokatalyse technologie tot multinationale energiebedrijven, van SAF-marketing en
infrastructuurbedrijven tot internationale luchtvaartmaatschappijen, wat de sterke industriële interesse in e-SAF illustreert.
Periode
01 oktober 2025 - 30 september 2029