Titel
Back in the Game (Onderzoek)
Abstract
Lage rug- en nekklachten zijn een groot probleem in de samenleving. Wereldwijd wordt een 36% stijging in de prevalentie van lage rugpijn verwacht tegen 2050. In België zijn ze verantwoordelijk voor 13% en 8% van het verlies aan gezonde levensjaren. Lage rug- en nekpijn zijn multifactoriële aandoeningen, beïnvloed door biofysieke, psychologische, sociale, comorbide en genetische factoren. Deze bepalen de pijnbeleving en de impact op het dagelijks leven, waaronder ook arbeidsparticipatie. Personen met wervelkolomklachten ondervinden uitdagingen bij het behouden of zoeken naar werk. Indien dit niet adequaat en tijdig aangepakt wordt, leidt dit op termijn tot ziekteverzuim, vroegtijdige uitval, verminderde productiviteit of langdurige inactiviteit.
Een serious game is een interactieve applicatie, ontworpen voor educatieve of trainingsdoeleinden. Het combineert serieus leren met speelse elementen om de betrokkenheid en motivatie van gebruikers te vergroten, waardoor effectieve kennisoverdracht en vaardigheidsontwikkeling mogelijk zijn. Het is reeds bewezen dat het kan bijdragen tot het vergroten van kennis, het bevorderen van gedragsverandering en het reduceren van mentale drempels. Het inzetten van een serious game in de strijd tegen werkverzuim en inactiviteit bij personen met lage rug- en nekklachten, is op dit moment nog niet ontwikkeld en getest. Het zou een innovatieve, laagdrempelige en toegankelijke manier kunnen zijn om personen met lage rug- en nekklachten te benaderen en hen te helpen in het overwinnen van de dagelijkse obstakels, zodat ze op een duurzame manier aan het werk kunnen blijven of terug voldoende zelfvertrouwen hebben om opnieuw actief naar werk te zoeken.
Het doel van het 'Back in the Game' project is om een (evidence-based) serious game te ontwikkelen en implementeren, volledig afgestemd op de noden en behoeften van personen met lage rug- en nekklachten, en de toegevoegde waarde naar arbeidsparticipatie hiervan te evalueren. De resultaten van dit onderzoek zullen inzicht geven in de effectiviteit van serious games als interventie voor deze doelgroep en de huidige problematiek naar verminderde arbeidsparticipatie toe. Indien een positief resultaat, markeren deze studie en het ontwikkelde serious game-concept hierbij het beginpunt voor het verkennen van meerdere doelpublieken en wordt de mogelijkheid gecreëerd om werkverzuim aan te pakken bij meerdere gezondheidsproblematieken.
Periode
01 september 2025 - 31 augustus 2029