Titel
Het optimaliseren van de schoolomgeving ter ondersteuning van de participatie van kinderen: Een ergotherapeutisch perspectief (Onderzoek)
Abstract
Schoolparticipatie, bestaande uit aanwezigheid en betrokkenheid, is cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Kinderen met minder kansen (CwFO), zoals kinderen met een lage sociaaleconomische achtergrond of met een beperking, ervaren vaak een lager niveau aan schoolparticipatie, wat leidt tot onderpresteren en een slechtere gezondheid. Er is nood aan inclusieve en toegankelijke schoolomgevingen om de schoolparticipatie van CwFO te verbeteren. Er is echter weinig bekend over de specifieke schoolse omgevingscomponenten die de schoolparticipatie beïnvloeden, wat het uitvoeren van veranderingen in de schoolomgeving bemoeilijkt. Bovendien bestaat er hierover geen volledig assessmentinstrument. Het doel van dit onderzoek is om een dieper inzicht te krijgen in de verschillende omgevingscomponenten en hun impact op de schoolparticipatie. Drie doelstellingen worden nagestreefd: 1) de ontwikkeling van een conceptueel model over de relatie tussen de schoolomgeving en schoolparticipatie, 2) de ontwikkeling en validatie van een assessmentinstrument, en 3) het onderzoeken van welke omgevingscomponenten schoolparticipatie kunnen verklaren. Samenwerking met belangrijke stakeholders, waaronder leerkrachten, zal de relevantie, toepasbaarheid en haalbaarheid van het model en instrument waarborgen. De
bevindingen zullen leerkrachten in staat stellen inzicht te krijgen in hun klas- en schoolomgeving en deze te verbeteren en aan te passen, wat inclusiviteit bevordert.
Periode
01 november 2025 - 31 oktober 2029