Titel
APPWEL, een app die het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in kaart brengt (Onderzoek)
Abstract
Dit doctoraatsonderzoek richt zich op Appwel, een instrument dat werd ontwikkeld om het schools welbevinden van jongeren in het secundair onderwijs systematisch te meten én te versterken. Het onderzoek bestaat uit vier onderling verbonden studies. In de eerste studie wordt de validiteit en betrouwbaarheid van de vragenlijst grondig onderzocht via psychometrische analyses. De tweede studie brengt longitudinale evoluties in welbevinden doorheen de schoolloopbaan in kaart. In de derde studie wordt nagegaan of er correlaties bestaan tussen schools welbevinden en een versnelde of vertraagde studieloopbaan. De vierde studie hanteert een kwalitatieve benadering om te analyseren of en hoe scholen hun werking bijsturen door het gebruik van Appwel. Hierin spelen zowel leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies als leerlingen een hoofdrol. Het onderzoek draagt bij aan de groeiende academische trend dat schools welbevinden een kerndoel is van onderwijs (Hascher & Edlinger, 2009; Kiuru et al., 2020) en speelt in op de nood aan valide, contextgevoelige instrumenten voor onderbouwde schoolontwikkeling.
Periode
01 januari 2027 - 31 december 2027