Titel
Het gebruik van een city hub om de leefbaarheid in stedelijke gebieden te verbeteren: oplossingen voor het twee-echelon voorraad- en routeringsprobleem (Onderzoek)
Abstract
Een steeds groter deel van de wereldbevolking woont in stedelijke gebieden, wat logistieke uitdagingen veroorzaakt. Zo leveren grote vrachtwagens aan retailers in steden, wat leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties, geluidsoverlast en uitstoot van broeikasgassen.
De leefbaarheid kan verbeterd worden door een andere organisatie van de toeleveringsketen. In plaats van directe leveringen door meerdere leveranciers aan een retailer, kan een twee-echelon configuratie gebruikt worden door de introductie van een city hub. Leveranciers leveren aan de hub in de eerste echelon. In de hub kunnen goederen van meerdere leveranciers gebundeld en tijdelijk opgeslagen worden, waarna geconsolideerde leveringen plaatsvinden vanuit de hub aan de retailers in de tweede echelon. Zo kunnen leveranciers met vrachtwagens leveren aan de hub, gevolgd door leveringen met kleinere en milieuvriendelijkere voertuigen in het stedelijke gebied.
Om efficiënte leveringen te bekomen, moeten de echelons op elkaar worden afgestemd. Daarnaast is er een wisselwerking tussen frequente leveringen en een grotere voorraad. Het doel van dit project is het ontwikkelen van modellen en algoritmes om een leveringsplanning op te stellen en de leverhoeveelheden te bepalen, binnen zo’n stedelijke context. Het project zal inzichten en algoritmes bijdragen tot het bredere domein van operationeel onderzoek en inzichten aanleveren om de logistiek in stedelijke gebieden te optimaliseren, waardevol voor beleidsmakers en managers.
Periode
01 oktober 2025 - 30 september 2028