Titel
Urban Retail Experience Scan ter ontwikkeling van een straat DNA (Onderzoek)
Abstract
Dit CONCEPT-project vormt de eerste fase in het valorisatietraject van REXS uMAKE en richt zich op de ontwikkeling van REXS urban en de optimalisatie van MAKE. Deze fase combineert de inhoudelijke doorontwikkeling van beide tools met een eerste marktverkenning, met als doel hun waardepropositie te versterken en de basis te leggen voor een geïntegreerd prototype in een volgend POC-project.
REXS urban wordt opgebouwd vanuit de bestaande REXS-tool, met integratie van inzichten uit civic & policy design. MAKE wordt inhoudelijk afgestemd op REXS urban door het toevoegen van elementen zoals DNA, beleving, gevel- en interieurontwerp. Omdat er nog geen prototype van REXS urban beschikbaar is, is een participatieve aanpak essentieel. Bilaterale gesprekken en werktafels worden ingezet om de behoeften van steden, gemeenten, studiebureaus, handelsverenigingen en andere stakeholders te verkennen en om de tools iteratief te verfijnen. De focus van de marktverkenning ligt in deze fase op willingness-to-use, inhoudelijke afstemming en inzetbaarheid van de tools in hun specifieke context, eerder dan op betalingsbereidheid.
De belangrijkste mijlpalen zijn:
• Overzicht van potentiële geïnteresseerde licentienemers, van mogelijke actoren en van verschillende types van winkelstraten
• een draaiboek en materiaal voor de werktafels
• een prototype van REXS urban in Excel en een verfijnde versie van MAKE, samen met een overzicht van de eerste inzichten in huidige processen en gebruikersnoden
• Inzicht in de willingness-to-use en het verdere valorisatietraject van REXS urban, MAKE en REXS uMAKE
Periode
01 juli 2025 - 30 juni 2026