Project R-15902

Titel

Duurzaamheidscompetenties in AI-ondersteund nucleair onderwijs (Onderwijs)

Abstract

Dit interfacultaire project brengt de faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen (IIW) en de School voor Educatieve Studies (SES) samen en heeft als doel de integratie van duurzaamheidscompetenties in het internationale onderwijs in nucleaire technologie te versterken door het verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) te onderzoeken. Het doel is om een kritische, ethische en duurzame mindset te versterken bij toekomstige nucleaire professionals. Het project omvat een driedaagse training voor medewerkers aan de UHasselt (SES, IIW) om innovatieve onderwijsvormen te co-creëren en de kennis in AI-ondersteund onderwijs te vergroten voor dit project en toekomstige samenwerking. Daarna volgt een vijfdaagse internationale zomerschool aan de UHasselt, waar masterstudenten nucleaire technologie van CHERNE en EURECA-PRO partners deelnemen aan interdisciplinair leren, internationale netwerken en reële duurzaamheidsuitdagingen rond het thema 'radon en radioactiviteit in onze leefomgeving'. SES zal een impactstudie ontwerpen en coördineren om veranderingen in de houding van studenten ten opzichte van duurzaamheid en het verantwoord gebruik van AI in nucleaire contexten te beoordelen. Deze studie zal de outcome harvesting-methode toepassen, waarbij kwalitatieve en kwantitatieve dataverzameling en -analyse worden gecombineerd om zinvolle veranderingen als gevolg van de leerinterventies te identificeren, verifiëren en interpreteren. De ultieme testcase zal plaatsvinden tijdens de 5-daagse internationale zomerschool 'AI in radon'.

Periode

01 september 2025 - 30 juni 2027