Project R-16047

Titel

Duurzaamheidscompetenties evalueren bij UHasselt studenten en scholen (DEUSS) (Onderwijs)

Abstract

DEUSS is ontstaan door de integratie van de ideeën die door de drie UHasselt-scholen werden ingediend bij de eerste fase van de IOP-call 2025. Het gemeenschappelijke doel van die drie ideeën is om de duurzaamheidscompetenties bij studenten (verder) te stimuleren én te evalueren. We vertrekken daarbij van het UHasselt-competentiekader, dat gecontextualiseerd wordt voor enkele opleidingen uit de drie betrokken UHasselt-scholen. Ten eerste stimuleren we de duurzaamheidscompetenties bij studenten door hen inter- en transdisciplinair leermiddelen en -activiteiten voor leerlingen van het secundair onderwijs te laten co-creëren. De studenten uit de School voor Educatieve Studies (SES) zijn daarbij verantwoordelijk voor de vakdidactische aanpak, terwijl studenten van de School voor Sociale Wetenschappen (SSW) en de School voor Mobiliteitswetenschappen (SvM) het vakinhoudelijke luik voor hun rekening nemen. De leermiddelen en -activiteiten worden geco-creëerd met het oog op de organisatie van een Limburgse Dag voor Duurzaamheid en Wereldburgerschap voor leerlingen secundair onderwijs in samenwerking met leerkrachten die relevante thema's aanleveren, om zo ook het civic karakter van dit IOP te borgen. Ten tweede ontwikkelen we via een participatieve methodiek met studenten en docenten een evaluatie-instrument om te meten of de vier gecontextualiseerde competenties uit het UHasselt-competentiekader effectief bereikt worden. Het proces dat de drie UHasselt-scholen doorlopen wordt ten slotte vertaald naar leermodules voor docenten uit andere UHasselt-faculteiten.

Periode

01 oktober 2025 - 30 september 2027