Titel
Emotionele cartografie van de speelplaats: Een empirische en methodologische verkenning van ruimte- en emotiebeleving in de lagere school (Onderzoek)
Abstract
Dit interdisciplinaire onderzoeksproject verkent hoe het ruimtelijk ontwerp van speelplaatsen op school het emotionele welzijn van kinderen tussen 10 en 12 jaar beïnvloedt. In een exploratieve multiple case study in drie basisscholen combineren we meerdere kwalitatieve ruimtelijk-temporele en participatieve methoden. De dataverzameling omvat grondplananalyses en -interpretaties, foto's, observaties ter plaatse, emotiedagboeken, foto-elicitatie, GoPro-opnames en emotie-observatiekaarten. Analyse via de ontwerpmatige Soft Atlas techniek resulteert in een ruimtelijke gebruiksatlas, die sensorische kenmerken, bewegingspatronen en soorten activiteiten in afzonderlijke lagen visualiseert. Thematische analyse resulteert in een emotieatlas die emotioneel geladen zones (bijv. gevoelens van veiligheid, geluk, angst) en emotionele intensiteit op de speelplaats in kaart brengt. Op die manier wordt voor elke deelnemende school een gedetailleerd overzicht van emotionele hotspots op de speelplaats gegenereerd. Door cross-school analyses uit te voeren, worden terugkerende patronen tussen ruimtelijke kenmerken en emotionele ervaringen over scholen heen geïdentificeerd. Deze empirische en methodologische inzichten leggen de basis voor toekomstig onderzoek dat is gericht op het co-creëren van inclusieve speelplaatsen die het emotionele welzijn van kinderen bevorderen.
Periode
01 januari 2026 - 31 december 2027