Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (SO): uitgangspunten Nederlands voor nieuwkomers. (Onderzoek)

Begin jaren '90 groeide het besef dat het aantal anderstalige leerlingen dat binnenstroomde in het basis -en secundair onderwijs omwille van vluchtelingenstromen en migraties steeds groter werd en niet zou stoppen. Daarom werden de onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers (OKAN-klas) opgericht. Alle jongeren tussen 12 en 18 jaar die pas in Vlaanderen aankomen of in Brussel en daar kiezen voor Nederlandstalig onderwijs, kunnen gedurende één schooljaar in afzonderlijke klassen worden opgevangen om zo snel mogelijk Nederlands te leren. Het doel is hun te laten instappen in de onderwijsvorm en studierichting die het nauwst aansluit bij hun individuele capaciteiten. In het secundair onderwijs bestaat het onthaalonderwijs uit twee luiken: een onthaaljaar enerzijds en de doorstroming naar en opvang in het reguliere onderwijs anderzijds. Het onthaaljaar is zeer sterk gericht op het verwerven van het Nederlands. Om die reden worden, met uitsluiting van de uren-leraar voor godsdienst of niet-confessionele zedenleer, eigen cultuur en religie of cultuurbeschouwing, in principe alle uren-leraar gebruikt voor het aanleren van het Nederlands. Vanaf het schooljaar 2006-2007 werd in het kader van de professionalisering en de eigen aard van het vak Nederlands in het onthaalonderwijs een nieuw algemeen vak gecreëerd: 'Nederlands voor nieuwkomers'.

01 december 2008 - 31 mei 2009