Deficiëntie en toxiciteit van micronutriënten (koper en zink): reducerend vermogen als drijvende kracht in plant-responsen (Arabidopsis thaliana en Brassica oleracea) (Onderzoek)

Metalen zoals koper (Cu) en zink (Zn), fungeren als essentiële microvoedingsstoffen, en plantaardige productiviteit wordt negatief beïnvloed in omstandigheden van deficiëntie of overmaat. Ondanks hun verschillende redox gedrag, beïnvloeden beiden oxidatieve stress in planten. Het cellulaire verminderingspotentieel (NADPH) is essentieel in het recyclen van de antioxidatieve metabolieten naar hun gereduceerde toestand. Het primaire metabolisme produceert (1) dit verminderingspotentieel en (2) de primaire koolhydraten, basisstructuren voor verschillende antioxidanten. Het huidige onderzoeksvoorstel wil de capaciteit van de primaire metabolisme in verband te brengen met het behoud van de cellulaire homeostase redox in planten onder Cu / Zn deficiëntie of overmaat. In dit project worden Arabidopsis thaliana en Brassica oleracea zaailingen gekweekt onder omstandigheden van Cu / Zn-deficiëntie of overmaat in hydrocultuur systemen. De cellulaire redox status, het verminderingspotentieel, en het primaire metabolisme worden bestudeerd op verschillende biologische organisatieniveaus (transcript analyse, eiwit overvloed en activiteit, metaboliet kwantificering). De combinatie van een ongerichte proteomische 2D-DIGE techniek met een nieuwe techniek gericht op de chloroplast proteoom wordt gebruikt om verdere betrokkenheid van de primaire koolstofmetabolisme en het effect van oxidatieve stress op het redox regeling van de primaire metabolisme te onderzoeken.

01 januari 2012 - 31 december 2015