In het wiel van Odiel / Van borsteltrekker tot wielrenner, fase 3 (Onderzoek)

De hoofddoelstelling van dit project is het versterken van de samenwerking tussen het borstel- en schoeiselmuseum te Izegem en het wielermuseum te Roeselare en het ontwikkelen van een originele educatieve werking die hun collecties en de achterliggende regionale geschiedenis naar de specifieke doelgroep van het BSO en TSO vertaalt. Dit project zorgt voor een totaal andere museumervaring waarbij de muren van het museum doorbroken worden en de grenzen tussen de verschillende onderwerpen vervagen. Het project is specifiek gericht op de 2de en 3de graad van het BSO en TSO (15 tot 18-jarigen). Met het project krijgen ze kans om zelf met de materie en het verhaal rond Odiel Defraeye aan de slag te gaan. Het project sluit perfect aan bij de eindtermen, leerdoelen en vaardigheden. Voor deze doelgroep wordt een unieke en originele toepassing uitgewerkt. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf een game gaan ontwikkelen die vervolgens in de twee musea en/of langs het kanaal gespeeld kan worden. De leerlingen werken in groepjes en gaan achteraf hun games uitwisselen. Via een informatiepakket, samengesteld door beide musea, verdiepen ze zich in het leven van Odiel Defraeye, het wielrennen, de borstel- en schoenennijverheid en de geschiedenis van het kanaal.

01 maart 2012 - 31 juli 2012