ESRF en DUBBLE: Synchrotron X-stralen om de structuur en de functie van moleculen en materialen te ontrafelen (Onderzoek)

Synchrotron X-stralen worden geproduceerd wanneer elektronen circuleren in een grote opslagruimte ring nabij de lichtsnelheid en zijn veel intenser dan de X-stralen gegenereerd via laboratorium bronnen. Door het bestuderen van de interactie tussen deze X-stralen met materie, wordt de structuur geopenbaard tot op de atomaire en moleculaire schaal. Dit Big Science project financiert onderzoek aan het Nederlands-Vlaams onderzoeksstation, DUBBLE, en aan geselecteerde Europese stations die zijn aangesloten bij de European Synchrotron Radiation Facility, ESRF in Grenoble. Aan de ESRF proberen Vlaamse wetenschappers te achterhalen waar onze planeet van gemaakt is, hoe de eigenschappen van materie verklaard kunnen worden en hoe nieuwe materialen, geavanceerde elektronische componenten of betere zonnecellen gemaakt kunnen worden. Ze onderzoeken wat de processen zijn die het leven in stand houden, de ontwikkeling van lekker en meer gezond eten en ze proberen om nieuwe manieren te vinden om gezondheidsbedreigende virussen te overwinnen.

01 januari 2013 - 31 december 2017